Interview IMA Vorige

15 december 2016 te Opglabbeek: aan tafel met drie gedreven mannen: Paul Van Gossum en Joris Ceyssens van IMA en uiteraard onze eigen Yves Vandeweert. Dat levert gegarandeerd boeiende gesprekken op! Ze zijn alle drie enthousiast over hun job en vooral gepassioneerd door techniek en machinebouw.

Onlangs realiseerden de twee bedrijven IMA en Vansichen Lineairtechniek samen een interessant project voor LCV, gespecialiseerd in laser cladding. Dit is een techniek die LCV inzet voor slijtage bescherming, herstellingen en 3D printing. De voordelen van laser cladding zijn de verbeterde slijtage weerstand en de kost efficiëntie. Daar waar men vroeger veelal koos voor hardoplas, chromeren of vlamspuiten, zit nu de laser-clad technologie in de lift.

De core business van IMA bestaat uit machinebouw op maat. Sterker nog, de slogan luidt: ‘we engineer your productivity’. De klant vraagt, IMA draait oftewel: ‘u het product, wij de machine’. IMA’s klant bedenkt een meerwaarde voor zijn eigen klant; IMA ontwikkelt en bouwt het machinepark. Daarvoor vertrouwt het bedrijf op zijn drie pijlers: Prototyping, Tooling & Automation.”

De pijler Prototyping staat voor machinebouw op maat. Dat wil zeggen dat IMA enkel machines creëert volledig naar wens en behoefte van de klant. Vooraleer de ingenieurs van IMA starten met de bouw van een machine, voeren ze eerst een conceptstudie uit. Die studie verhoogt de kwaliteit en rendabiliteit van automatiseringsprojecten aanzienlijk. Daarna gaan ze aan de slag op een gestructureerde wijze, met de nodige creativiteit. Het ontwerp van de machine is opgedeeld in verschillende tussenfases die telkens bepaalde resultaten moeten opleveren. Het resultaat van de ene tussenfase dient als start voor de volgende. Daarna volgt de realisatie en gedurende dat hele proces zijn er tussentijdse testen en bijsturing waar nodig. Op die manier levert IMA een perfect product af, de klant zit namelijk mee aan de ontwerptafel. Co-creatie dus!
De tweede pijler is Automation. Die omvat een antwoord op alle besturingstechnische vraagstukken die bij een integratie, ombouw of renovatie van een machine komen kijken. IMA vervangt de verouderde systemen door een interface en blaast zo de machine nieuw leven in.

Tot slot is er de derde pijler Tooling, deze omvat de fabricage van fijnmechanische onderdelen. In de eerste plaats voor de klanten, maar ook voor IMA zelf. Ook deze onderdelen zijn op maat gemaakt. Dat gebeurt in hun CNC-machinepark, dat ook boor-, draai- en freeswerk verricht. Dankzij de pijler Tooling kan IMA snel inspelen op de benodigdheden bij het ontwikkelen van prototypes.

“Onze grootste troeven zijn dus co-creatie, samen met de klant rond de ontwerptafel zitten, het project mee uitstippelen van A tot Z. Daarnaast valt IMA terug op 30 jaar ervaring en hebben we intussen al meer dan 4000 projecten gerealiseerd. Ons bedrijf beschikt intern over alle benodigde kennis, van projectleiders en technici met jarenlange ervaring tot jonge creatievelingen die de nieuwste technologieën beheersen. IMA bezit dus de know-how van een brede waaier aan technieken en heeft alles onder controle. Zo bouwen we lange termijn vertrouwensrelaties op die gebaseerd zijn op een open communicatie.”, aldus Joris en Paul.

IMA werkt samen met de industrie. Ze zijn vooral actief in de automotive sector, de farmasector, enz. Van in de beginjaren tot nu maakte IMA al een hele evolutie door. Paul en Joris: “Dat komt door in te spelen op de kansen in de markt en te kiezen voor duurzame, gefundeerde groei.” Zo namen ze het laatste jaar 14 nieuwe werknemers aan en realiseert het bedrijf een omzet van 6 miljoen euro.

Voor LCV, een spin-off van VITO, realiseerde IMA, samen met Vansichen Lineairtechniek een tof project. LCV of Laser Cladding Venture ontwikkelde de technologie ‘laser cladding’. Dit gaat als volgt in zijn werk: de laser smelt het poeder, dat wordt vervolgens in één laag aangebracht op het onderliggende metaal. Zo zijn de onderdelen veel slijtvaster. Met een aanzienlijke kostenreductie als gevolg.

LCV stelt deze dienst ter beschikking van de industrie. Het bedrijf krijgt dan ook de opdracht om grote onderdelen zoals walsrollen, baggertanden, hydraulische cilinders ea te lasercladden.

“Onze klanten vragen ons om steeds grotere delen te behandelen, met snellere doorlooptijden aan een competitieve prijs” zegt Tom De Bruyne, commercieel directeur bij LCV. “Dit maakt dat we een best-in-class slijtage bescherming aanbieden. Een laserclad laag gaat tot 4 keer langer mee in vergelijking met vlamspuiten of hardoplas.

Dit combineren we met de flexibiliteit en kost efficiëntie van de chemische processen zoals nitreren of chromeren. “

De case: de flexibiliteit van hun aanbod kwam in het gedrang omdat de robots niet wendbaar of verplaatsbaar waren. “Om de activiteiten efficiënter te laten verlopen, klopte LCV bij ons aan om een machine op maat te ontwikkelen.”, aldus Joris. “Er was nood aan een robottrack, een product support chassis en uiteraard een perfecte user interface en proceskennis, met als doel een langer bereik en een constante laagdikte voor het laser cladden. En wie kent er meer van tracks dan Vansichen Lineairtechniek? In het verleden realiseerden we al meerdere projecten samen en die verliepen altijd van een leien dakje.” Paul en Joris beschrijven de professionele relatie met Vansichen Lineairtechniek als volgt: “Wij begrijpen elkaar goed en Vansichen is altijd bereikbaar, ook tijdens het weekend. Als wij een vraag hebben, staan zij ons onmiddellijk met raad en daad bij. De samenwerking versterkt onze bedrijfsactiviteiten, zeker omdat beide partijen de gemaakte afspraken altijd nakomen.”

Paul Van Gossum, Joris Ceyssens, Yves Vandeweert